Vaas

beschrijving
biografie
feiten en cijfers

Vervaardiger: Copier, A.D.
Datering: 1935-36

Beschrijving:

Leerdam Unica O 284, blanke bol, dik, "spijkerbol", in spijkervorm geblazen, Oorspronkelijk gedateerd 1935-36, uitv. N.V. Glasfabriek Leerdam

Achtergrondinformatie:

Karakteristiek voor de Leerdam Unica uit het midden van de jaren dertig zijn objecten waarbij in het binnenste van de glaswand luchtbellen zijn opgesloten. Een geraffineerde toepassing van deze techniek zien we terug in een aantal Leerdam Serica die tussen 1936 en 1940 ontstonden en die door de decoratie ook wel 'spijkervaasjes' worden genoemd. Hier wordt de wand op delicate wijze als het ware opengebroken door luchtbelletjes die in een regelmatig patroon in de glazen huid zijn opgesloten. De decoratie werd veroorzaakt door het hete glas in een houten vorm te blazen die aan de binnenzijde was voorzien van regelmatig ingeslagen spijkertjes waardoor er kleine luchtbellen ontstaan. De Leerdam Serica werden in helder kristal uitgevoerd. Ook werden ze uitgevoerd met een rode, groene of blauwe kern. In de tijd dat ze geproduceerd werden waren de Leerdam Serica buitengewoon succesvol. Enkele in helder kristal uitgevoerde modellen bleven tot in de jaren zestig in productie. In de jaren vijftig paste Floris Meydam (1919) dezelfde techniek nog eens toe op een serie vaasjes, kandelaars en andere sierartikelen.

Copier, A.D.

Copier, A.D. (Andries Dirk) (Leerdam 1901-Den Haag 1991). Internationaal vermaard glaskunstenaar, die in belangrijke mate het gezicht van de 20ste-eeuwse Nederlandse glaskunst heeft bepaald. Begon in 1914 op dertienjarige leeftijd zijn loopbaan bij de Glasfabriek Leerdam op de etsafdeling waarover zijn vader de leiding had. Volgde van 1915-18 een cursus schilderen bij de vereniging De Middenstand te Leerdam en bezocht in 1918/19 de Vakschool voor Typografie in Utrecht. Studeerde, met onderbrekingen, van 1922-25 in zijn vrije tijd aan de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten bij de eveneens in Leerdam werkzame *Jac. Jongert, die van grote invloed op zijn ontwikkeling is geweest. Werd in 1922, na de vervulling van zijn dienstplicht, tekenaar op de ontwerpafdeling en kreeg in 1927 de artistieke leiding van de fabriek. Onder zijn supervisie werd het glaswerk van kunstenaars als *K.P.C de Bazel en *Cornelis de Lorm gerealiseerd. Richtte in 1943 de Glasschool Leerdam op en was in 1950/51 directeur van het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (de huidige Gerrit Rietveld Academie) te Amsterdam.
In 1922 begon Copier met het ontwerpen van reclamedrukwerk en serieglas, waarvan het op de gelijknamige bloem geïnspireerde servies Smeerwortel als eerste in productie werd genomen. De eenvoudige, geometrische vormentaal van zijn bolvazen uit 1928 sluit aan bij de Nieuw Zakelijke vormgeving van die tijd. De Stijl invloeden zien we eveneens in de vierkante en ronde bouwbloempotten, die in primaire kleuren werden uitgevoerd. Uit 1930 is het bekende drinkservies Gildeglas, dat in nauw overleg met de Nederlandse Vereeniging van Wijnhandelaren tot stand kwam en dat nog steeds in productie is. Een bekend naoorlogs ontwerp is het persglazen ontbijtservies Primula dat als massaproduct werd vervaardigd. De experimenten die hij in 1923 samen met de glasblazer Gerrit Vroegh aanving, hebben tot zijn eerste unica geleid. Deze glasobjecten werden voor het eerst in de verkoopcatalogus Dingen van Schoonheid uit 1925 onder de naam Leerdam Unica gepresenteerd en zouden de internationale bekendheid van Copier èn Leerdam definitief vestigen.
De unica uit de jaren '20 en '30 hebben veelal een geïriseerde en gecraqueleerde huid, terwijl het kenmerkende aspect van de unica van de jaren '40 en '50 de luchtbellen zijn. In 1971 werd Copier bij Leerdam gepensioneerd, waarna hij in 1977 een tweede fase van zijn ontwikkeling inging toen hij in de glasstudio De Oude Horn van *Willem Heesen opnieuw unica begon te maken. Vanaf 1981 tot zijn overlijden eind 1991 werkte hij in de belangrijkste glascentra van de wereld samen met internationaal vermaarde glaskunstenaars als Wilke Adolfsson (Transjö, Zweden), Gary Beecham en Harvey Littleton (Spruce Pine, North Carolina V.S.), Jan Frydrych en Petr Novotny (Cristallex, Novy Bor, Tsjechië), Mario Grasso en Chego Ungaro (Venini, Murano) en *Lino Tagliapietra (Effetre International, Murano). Ontwierp in 1988 weer unica voor de Glasfabriek Leerdam die door meesterglasmaker Arie van Loopik werden uitgevoerd. In 1989 was Copier de ontwerper van het jaarobject van het Nationaal Glasmuseum Leerdam. Heeft, afgezien van zijn serieglas, serica en unica, ook ontwerpen voor glas in lood, verpakkingsglas alsmede voor serviezen van kunststof en porselein gemaakt.

Prijzen: 1925 Zilveren medaille voor het servies Smeerwortel, Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes, Parijs; 1954 Onderscheiding Gildeglas, Triennale Milaan; 1958 Grand Prix, Wereldtentoonstelling Brussel; 1965 Zilveren medaille, 10th International Exhibition of Ceramic Art, Smithsonian Institute (Washington); 1987 David Röell-prijs.

Onderscheidingen: 1954 Ridder in de Orde van Oranje-Nassau; 1964 Officier in de Orde van Oranje-Nassau; 1986 Eremedaille stad Leerdam; 1991 Eremedaille in goud voor Kunst en Wetenschap in de Huisorde van Oranje.

Titel: Leerdam Unica O 284
Object: Vaas
Vervaardiger: Copier, A.D.
Datering: 1935-36
Fabriek of studio: Leerdam, N.V. Glasfabriek Leerdam (1891-1936)
Fabrieksnummer: O 284
Land: Nederland
Deelcollectie: Leerdam Unica
Kleur: Blank
Materiaal: Glas
Hoogte: 12,8
Diameter: 14
Inventarisnummer: 1132
Collectie: Collectie Nationaal Glasmuseum Leerdam
0 items
mijn collectie: voeg toe