Kom|Vaas

beschrijving
biografie
feiten en cijfers

Vervaardiger: Copier, A.D.
Datering: 1940

Beschrijving:

Kommetje / vaas, blank, decor van drie gezandstraalde paarden, Decoratie ontworpen door Floris Meydam

Copier, A.D.

Copier, A.D. (Andries Dirk) (Leerdam 1901-Den Haag 1991). Internationaal vermaard glaskunstenaar, die in belangrijke mate het gezicht van de 20ste-eeuwse Nederlandse glaskunst heeft bepaald. Begon in 1914 op dertienjarige leeftijd zijn loopbaan bij de Glasfabriek Leerdam op de etsafdeling waarover zijn vader de leiding had. Volgde van 1915-18 een cursus schilderen bij de vereniging De Middenstand te Leerdam en bezocht in 1918/19 de Vakschool voor Typografie in Utrecht. Studeerde, met onderbrekingen, van 1922-25 in zijn vrije tijd aan de Rotterdamse Academie voor Beeldende Kunsten bij de eveneens in Leerdam werkzame *Jac. Jongert, die van grote invloed op zijn ontwikkeling is geweest. Werd in 1922, na de vervulling van zijn dienstplicht, tekenaar op de ontwerpafdeling en kreeg in 1927 de artistieke leiding van de fabriek. Onder zijn supervisie werd het glaswerk van kunstenaars als *K.P.C de Bazel en *Cornelis de Lorm gerealiseerd. Richtte in 1943 de Glasschool Leerdam op en was in 1950/51 directeur van het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (de huidige Gerrit Rietveld Academie) te Amsterdam.
In 1922 begon Copier met het ontwerpen van reclamedrukwerk en serieglas, waarvan het op de gelijknamige bloem geïnspireerde servies Smeerwortel als eerste in productie werd genomen. De eenvoudige, geometrische vormentaal van zijn bolvazen uit 1928 sluit aan bij de Nieuw Zakelijke vormgeving van die tijd. De Stijl invloeden zien we eveneens in de vierkante en ronde bouwbloempotten, die in primaire kleuren werden uitgevoerd. Uit 1930 is het bekende drinkservies Gildeglas, dat in nauw overleg met de Nederlandse Vereeniging van Wijnhandelaren tot stand kwam en dat nog steeds in productie is. Een bekend naoorlogs ontwerp is het persglazen ontbijtservies Primula dat als massaproduct werd vervaardigd. De experimenten die hij in 1923 samen met de glasblazer Gerrit Vroegh aanving, hebben tot zijn eerste unica geleid. Deze glasobjecten werden voor het eerst in de verkoopcatalogus Dingen van Schoonheid uit 1925 onder de naam Leerdam Unica gepresenteerd en zouden de internationale bekendheid van Copier èn Leerdam definitief vestigen.
De unica uit de jaren '20 en '30 hebben veelal een geïriseerde en gecraqueleerde huid, terwijl het kenmerkende aspect van de unica van de jaren '40 en '50 de luchtbellen zijn. In 1971 werd Copier bij Leerdam gepensioneerd, waarna hij in 1977 een tweede fase van zijn ontwikkeling inging toen hij in de glasstudio De Oude Horn van *Willem Heesen opnieuw unica begon te maken. Vanaf 1981 tot zijn overlijden eind 1991 werkte hij in de belangrijkste glascentra van de wereld samen met internationaal vermaarde glaskunstenaars als Wilke Adolfsson (Transjö, Zweden), Gary Beecham en Harvey Littleton (Spruce Pine, North Carolina V.S.), Jan Frydrych en Petr Novotny (Cristallex, Novy Bor, Tsjechië), Mario Grasso en Chego Ungaro (Venini, Murano) en *Lino Tagliapietra (Effetre International, Murano). Ontwierp in 1988 weer unica voor de Glasfabriek Leerdam die door meesterglasmaker Arie van Loopik werden uitgevoerd. In 1989 was Copier de ontwerper van het jaarobject van het Nationaal Glasmuseum Leerdam. Heeft, afgezien van zijn serieglas, serica en unica, ook ontwerpen voor glas in lood, verpakkingsglas alsmede voor serviezen van kunststof en porselein gemaakt.

Prijzen: 1925 Zilveren medaille voor het servies Smeerwortel, Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes, Parijs; 1954 Onderscheiding Gildeglas, Triennale Milaan; 1958 Grand Prix, Wereldtentoonstelling Brussel; 1965 Zilveren medaille, 10th International Exhibition of Ceramic Art, Smithsonian Institute (Washington); 1987 David Röell-prijs.

Onderscheidingen: 1954 Ridder in de Orde van Oranje-Nassau; 1964 Officier in de Orde van Oranje-Nassau; 1986 Eremedaille stad Leerdam; 1991 Eremedaille in goud voor Kunst en Wetenschap in de Huisorde van Oranje.

Meydam, F.

Meydam, Floris (Leerdam 1919 - Leerdam 2011). Kwam in 1935 in dienst bij de Glasfabriek Leerdam als assistent op de afdeling reclame. Volgde van 1939-43 de Avondschool Kunstindustrieel Onderwijs in Utrecht waar hij les kreeg van de schilder Willem van Leusden en de beeldhouwer Willem van Kuilenburg. In 1943/44 volgde hij de cursus glasdecoratie op de Glasschool Leerdam, waaraan hij zelf van 1944-47 als leraar glasdecoratie verbonden zou zijn. Werd in 1949 hoofd van de ontwerpafdeling van Leerdam. Meydam heeft voor Leerdam glaspanelen, gebruiks- en verpakkingsglas voor serieproductie en unica ontworpen. De vormgeving van zijn gebruiksglas en unica toont veel verwantschap met de Scandinavische glaskunst uit de jaren 1950-70. Naast zijn glasoeuvre, heeft Meydam serviesgoed ontworpen voor de keramische industrie en verpakkingen voor de kunststofindustrie. Na zijn pensionering in 1984 legde hij zich toe op het ontwerpen van unica, die onder meer in de glasblazerijen van Nonfoux (Zwitserland), Bärnbach (Oostenrijk), Great Torrington (Engeland) en Novy Bor (Tsjechië) werden uitgevoerd. Daarnaast bleef hij tot 1989 voor Leerdam op freelance basis serieproducten ontwerpen. In 1986, 1987, 1988 en 2003 was hij verantwoordelijk voor de jaarobjecten van het Nationaal Glasmuseum Leerdam. Sinds 1992 was de Engelse meesterglasblazer Neil Wilkin zijn vaste glasmaker, in wiens glasstudio te Bath en vanaf 1995 in Frome ieder jaar tientallen unica van Meydam werden gerealiseerd. In samenwerking met de meesterglasblazer *Richard Price ontstond in 2002 een vijftiental unica volgens de filigraantechniek.
Prijzen: 1952 Good Design Award, Museum of Modern Art New York; 1957 Signe d'Or, Brussel; 1957 Zilveren medaille, Triennale Milaan; 1958 Aandeel in de Grand Prix voor de inzending van Leerdam, Wereldtentoonstelling Brussel; in de jaren `60 en `70 diverse keren de Gulden Vorm voor voorbeeldig gebruiksglas en de Gouden Noot voor voorbeeldig verpakkingsglas; 1969 Trofee, Jaarbeurs Utrecht, en de Persprijs; 1977 Eervolle vermelding Coburger Glaspreis; 1994 Vriendenprijs Vereniging van Vrienden van Modern Glas.
Onderscheidingen: Ridder in de Orde van Oranje-Nassau; 1999 Erepenning stad Leerdam.

Titel: Kom|Vaas
Object: Kom, Vaas
Vervaardiger: Copier, A.D.
Datering: 1940
Fabriek of studio: Leerdam, N.V. Nederlandsche Glasfabriek Leerdam (1936-1953)
Fabrieksnummer: KN2094
Land: Nederland
Kleur: Blank
Techniek nabewerking: Gezandstraald
Hoogte: 9,2
Inventarisnummer: 0970
Collectie: Collectie Nationaal Glasmuseum Leerdam / Instituut Collectie Nederland
0 items
mijn collectie: voeg toe