Persbericht: Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenland hoofdsponsor Nationaal Glasmuseum

Het Nationaal Glasmuseum is zeer verheugd dat Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden de sponsorovereenkomst voor de komende drie jaar heeft verlengd

Afgelopen zaterdag, 18 november, was het dubbel feest bij het Nationaal Glasmuseum. Er werd gevierd dat Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden zich ook de komende tijd als sponsor aan het Nationaal Glasmuseum wil verbinden, een relatie die inmiddels elf jaar stand houdt. Dat het een goede match is blijkt ook uit het feit dat het Nationaal Glasmuseum en Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden zich beiden inzetten voor cultuur en het culturele leven van Leerdam en omgeving, in het bijzonder voor groei van de maatschappelijke rol van en publieke belangstelling voor het museum. Vooraf aan de opening van de kersttentoonstelling is de sponsorovereenkomst getekend door Martijn Spijk (Directievoorzitter Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden) en Marjo van Schaik (Ad interim Directeur Nationaal Glasmuseum).

Het andere heugelijke feit dat gevierd werd, was de opening van de tentoonstelling ‘We’ve got Balls!’ – Kerst in het Nationaal Glasmuseum. Het resultaat van de samenwerking met Eibert Draisma en zijn veertig (internationale) studenten van de Design Academy Eindhoven. Voor het Nationaal Glasmuseum is het heel belangrijk te blijven bouwen aan de relatie tussen glasblazers en ontwerpers/kunstenaars. Conservator Maartje Brattinga noemt de samenwerking zeer waardevol, omdat de studenten in een vroeg stadium van hun carrière kennismaken met het materiaal glas, “Hopelijk raken zij geïnspireerd om terug te blijven komen om vaker met glas te werken.” Tijdens de opening is gebleken dat een aantal van de studenten het glas virus al te pakken heeft, er was sprake van “liefde op het eerste gezicht”. De tentoonstelling van de kerstballen (met computer gestuurde verlichting) in de verduisterde kassen van de museumtuin is bijzonder geworden en de initiatiefnemers zijn erg tevreden. De veertig creaties zijn heel verschillend; er speelt zich een betoverend schouwspel van licht en techniek af in het glas, waarbij elk object een ander verhaal vertelt. De tentoonstelling, die tot 25 februari 2018 te zien is, zal een ieder die “gewone” kerstballen verwacht zeker verrassen!

Het zijn dit soort projecten zoals met de Design Academy Eindhoven, die gefinancierd worden met behulp van Rabobank. Hun financiële steun bedraagt €12.500,- per jaar (voor de komende drie jaar). Een zeer belangrijke bijdrage, Nationaal Glasmuseum is daarom bijzonder trots Rabobank Alblasserwaard Vijfheerenlanden hoofdsponsor te mogen noemen.