Nieuwe expositie:

Michiel van Bakel met 'Donkere Camera's' in de tuinkassen van het museum

Het Nationaal Glasmuseum in Leerdam is tot en met 4 oktober een bijzondere optische ervaring in de museumtuin rijker. Beeldend kunstenaar Michiel van Bakel ontwierp een levensgrote camera obscura en diverse experimenten met glazen camerabehuizingen en verschillende vormen van glazen lenzen.

Michiel van Bakel (Deurne, 1966) richt zich in zijn werk voornamelijk op video, film en multimedia-installaties. Voor deze tentoonstelling verdiepte hij zich in de rol van glas – als hulpmiddel- voor de reconstructie van de werkelijkheid als technisch vernuft van de oude meesters. Samen met glasblazer Geir Nustad onderzocht hij de optische eigenschappen van glas, en of er lens-achtige objecten in de Glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum ontworpen konden worden om deze techniek na te bootsen. Volgens theorieën van bijvoorbeeld David Hockney gebruikten schilders al rond 1430 lenzen en spiegels en konden zij middels de camera obscura tot een verbluffend ‘fotografisch’ realisme komen. Van Bakel experimenteert met materiaal en techniek om met de optische eigenschappen van glas onze zintuigen te verrassen.

In de camera obscura ontstaan door middel van gekleurde ‘waterlenzen’ – gevuld met water uit de Linge- geprojecteerde beelden van de buitenwereld. Hiernaast presenteert Van Bakel enkele andere experimenten van glazen ‘dooscamera’s’ in twee naastgelegen tuinkassen. Daarnaast is er een film van zijn hand te zien: De Maasvlakte gefotografeerd met een glazen cameraoog. De glazen lens is hol, handgeblazen, met de eigenaardigheid dat deze pas als lens gaat functioneren op het moment dat deze gevuld wordt met water. Het water in de lens is ter plekke uit de vaargeul gewonnen.