Studioglas

De drang om zelfstandig te experimenteren

Het Nationaal Glasmuseum presenteert een selectie Studioglas uit eigen collectie die in de tweede helft van de vorige eeuw is vervaardigd. Dit tijdperk kenmerkt zich door de komst van de studio-oven. Deze oven maakt voor kunstenaars de weg vrij om onbelemmerd en onafhankelijk van de glasindustrie te werken met vloeibaar glas. Zij gaan experimenteren en zoeken de grenzen van het glas op. Terwijl de functionele en decoratieve eigenschappen naar de achtergrond verdwijnen, wordt glas steeds meer gebruikt voor autonome kunst.

Het Nationaal Glasmuseum beheert een bijzondere collectie studioglas die het experimentele karakter van deze kunstvorm verbeeldt. In de tentoonstelling wordt de ontwikkeling van het studioglas getoond. De focus ligt op de toepassing van glas om tot het ongekende te gaan.

Te bekijken vanaf 14 september tot en met 10 november 2024.

Toots Zynsky, Kom, 1987, glasdraad.
Kea Verweij, Zonder titel, 1972.
Richard Price, Boot, 1987, glas en metaal.