GlasInZicht - Glas in de architectuur

Ramen, voorzien van decoraties, bijvoorbeeld door etsen of glas-in-loodzetten, zijn sfeerbepalend in een huis. Dit staat centraal bij GlasInZicht.

19 april 2019 – 20 oktober 2019
Het glasmuseum

Elk huis heeft ramen. Ze zijn vanzelfsprekend, maar ook erg bepalend voor het huis. Het licht valt op een bepaalde manier door het raam, waardoor een specifieke sfeer ontstaat. Ramen kunnen ook voorzien zijn van een decoratie. Met name in 1850-1930 werd door te zandstralen, etsen en glas-in-loodzetten een voorstelling aangebracht die tot op heden ten dage de sfeer in een huis bepaalt. Dit ‘alledaagse’ glas in architectuur speelt de hoofdrol in het project dat het Nationaal Glasmuseum vanaf 19 april 2019 organiseert. Niet alleen in het museum, maar ook daarbuiten. In diverse plaatsen worden wandelingen georganiseerd langs bijzonder glas in architectuur. Én de bezoeker heeft ook zelf een inbreng in de tentoonstelling door foto’s in te sturen uit de eigen buurt van opvallende ramen. In de komende tijd wordt hierover meer bekend gemaakt.

Het zwaartepunt van de collectie van het Nationaal Glasmuseum heeft altijd bij het geblazen glas gelegen, afkomstig van de nabijgelegen glasfabriek Leerdam. Met dit project laten we een andere kant van glas zien. Door recente nieuwe aanwinsten van glas-in-loodramen van Thorn Prikker en Kamerlingh Onnes zijn we begonnen een breder glasverhaal te vertellen. GlasInZicht vertelt het grotere verhaal van glas in architectuur.

Naast deze bijzondere stukken worden met name veel ‘alledaagse’ voorbeelden getoond, waarbij tal van technieken de revue passeren. Geëtst glas, gebrandschilderd glas, mousselineglas, ijsbloemenglas en glas-in-lood, zijn slechts enkele voorbeelden. Bezoekers zullen veel herkennen en tevens meer begrijpen van het fabricageproces.

Bovendien wordt ook naar het nu en de toekomst gekeken. De laatste decennia is de interesse voor bewerkte en gedecoreerde ramen en ruiten weer opgebloeid. Er worden nieuwe technieken gebruikt, zoals zeefdrukken, fusen en printen. Wat zijn de mogelijkheden en hoe worden deze toegepast?

Gastconservator van GlasInZicht is Laura Roscam Abbing. Roscam Abbing schreef al verschillende publicaties over woonhuizen uit de periode 1850-1940 en promoveert begin 2019 op de Koninklijke Nederlandsche Glasfabriek J.J.B.J. Bouvy. Deze glasfabriek uit Dordrecht was gespecialiseerd in vensterglas, glazen dakpannen en gebogen ruiten.

 

 

 

Bijschrift foto: Harm Kamerlingh Onnes (1893-1985)    Glas-in-lood raam, 1930

Rond raam van helder en verschillende tinten glas, deels gebrandschilderd in sepia, gedecoreerd met gestileerde flessen in caleidoscopische compositie.

Afm. doorsnede 64 cm. Uitvoering: Falet & Boedyn, Den Haag