Nu te zien

Kerst in het Nationaal Glasmuseum!

Aan tafel!

Tijdens de kerstdagen wordt er veel getafeld: van een feestelijk ontbijt of luxe brunch tot aan natuurlijk: Het Kerstdiner. Er wordt uitgebreid gekookt, waarbij we ons niet alleen uitsloven in de keuken maar ook aan tafel, waar alles op de mooiste serviezen wordt geserveerd.

Het Nationaal Glasmuseum neemt je in deze tentoonstelling mee langs wat er door de tijd heen allemaal op tafel heeft gestaan en nog steeds staat. Onze tafelcultuur verandert, bepaald serviesgoed wordt nu minder of niet meer gebruikt (bijvoorbeeld messenleggers) en er is servies bijgekomen (zoals fondueborden). Daarnaast verandert met de tijd natuurlijk onze smaak, wat we wel of niet mooi vinden. Maar nog steeds hetzelfde is dat we graag uitpakken met kerst! Dan komen de mooiste borden, schalen en glazen weer op tafel te staan.

De tentoonstelling is een (kerst)feest der herkenning! Je bekijkt er onder meer bowlsets in allerlei kleuren, het servies Neerlandia van A.D. Copier, schitterende karaffen van geslepen kristal en de vrolijk gekleurde glazen van Bořek Šípek.

Tot en met zondag 7 januari te bekijken

Hulde aan Hudig

In 2023 is het 100 jaar geleden dat Ferrand Hudig (1883-1937) zijn proefschrift Das Glas verdedigde. Het is het eerste overzicht van alle glasblazerijen in Nederland vanaf 1581 tot eind 18de eeuw. Zijn proefschrift is maar dun, 108 pagina’s, maar Hudig heeft een heel knap staaltje van doorwrocht archiefonderzoek verricht. Met een zeer uitgebreid notenapparaat van maar liefst 548 noten. Een eeuw later is het nog steeds dé bron voor alle kennis over glasblazerijen in de Nederlanden  van de 16de  tot en met de 18de eeuw.

Tot en met 7 januari te bekijken

Glasblazerij in Leerdam

Naar de Antieken!

In de tentoonstelling ‘Naar de antieken!’ toont het Nationaal Glasmuseum vanaf 2 september 2023 een selectie van glas uit de oudheid uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden naast ontwerpen van 20ste eeuwse vormgevers als Andries Copier, Joep Nicolas, Floris Meydam en Max Verboeket. De tentoonstelling is onderdeel van het project ‘Onder ons’ dat dankzij de Vriendenloterij tot stand is gekomen.

Het glas uit de oudheid is onovertroffen: wegens de gebruikte technieken vaak niet groot van formaat maar van een vormgeving die getuigt van het belang dat de makers aan het gebruiksglas hechtten. ‘Klein maar fijn’ zou je kunnen zeggen.

Dat moeten ook de vormgevers van onder meer de glasfabrieken van Leerdam en Maastricht hebben gedacht. In diverse decennia ontwierpen zij decoratief glas waarvoor zij zich lieten inspireren door het glas uit de oudheid. Soms zijn het op zichzelf staande objecten die hun oorsprong overduidelijk tonen, soms zijn het ook collecties die namen dragen die de inspiratie specifiek benoemen: Antiqua, Etruska of Alexandria.

Aan hun glasontwerpen geven  deze ontwerpers een moderne draai, het zijn geen één op één kopieën. Het Leerdamse en Maastrichtse glas is ook veel zwaarder van gewicht en groter van formaat. Soms is het expres voorzien van luchtbellen om een gevoel te geven van de onregelmatigheden in het antieke glas. Ook in de gebruikte variëteit in kleuren – vaak aan modes onderhevig – tonen de objecten het beste van oud en nieuw.

Tot en met 17 maart 2024 te bekijken.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…

 

Hoe ziet de wereld van het glas er vandaag de dag uit? Wat wordt er gemaakt en door wie? Het Nationaal Glasmuseum licht een tipje van de sluier op met werk gemaakt in de 21e eeuw uit de eigen collectie. Van het Hyacintglas van Menno Jonker en de Alleskan van Laura de Monchy tot aan de Ruimtekijker van Tara Woudenberg en de Vlinderkooi van Marc Mulders.

Kunstenaars en ontwerpers weten steeds vaker hun weg naar het glas te vinden. Zo is het materiaal ook in de beeldende kunst en design een rol gaan spelen, eventueel in combinatie met andere materialen. Wat er tegenwoordig met glas wordt gemaakt, is niet onder één noemer samen te vatten. De focus kan liggen op de esthetiek van het materiaal of het kan ergens over gaan, iets willen vertellen. Objecten kunnen bruikbaar zijn of er kan de spot worden gedreven met de functionaliteit. Duidelijk is dat de kaders vervagen: glas wordt verschillend ingezet en is verwelkomd in diverse kunstdisciplines.

Dit geeft de bezoeker de vrijheid er een eigen draai aan te geven. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is… Bekijk het werk in deze presentatie met een open blik en laat je fantasie de vrije loop. Wat denk jij te zien en wat zal de maker met dit werk hebben willen uitdragen? Neem je tijd en knoop eventueel een gesprek aan met de andere bezoekers.

Tot en met 17 maart 2024 te bekijken.