Caleidoscopisch

Johan Thorn Prikker, zeshoekig raam, ontwerp 1919, uitvoering 1920
Gebrandschilderd, overlay, glas in lood
Puhl & Wagner, Gottfried Heinersdorff

Een ware mecenas. De rijke industrieel Hugo Tutein Nolthenius (1863-1944) verzamelt schilderijen en toegepaste kunst. Met het geld dat hij verdient als directeur van de Fransch-Hollandsche Oliefabrieken Calvé-Delft N.V. geeft hij kunstenaars ook opdrachten voor nieuw werk.
Zo vraagt hij de Nederlandse kunstenaar Johan Thorn Prikker (1868-1932) om een glas-in-loodraam voor het trapportaal van zijn statige herenhuis in Delft te ontwerpen. Het wordt in 1920 uitgevoerd door het gerenommeerde glasatelier Vereinigte Werkstätten für Mosaik und Glasmalerei Puhl&Wagner, Gottfried Heinersdorf in Berlijn.
Het resultaat is een duizelingwekkend raam. Met repeterende patronen, als een caleidoscoop. Het is gemaakt met de overvangtechniek. Bij die techniek wordt over het blanke glaseen laag gekleurd glas aangebracht. Hier zelfs verscheidene lagen. Om patronen in het glas te krijgen, is een gedeelte van de kleurlagen weer weg geëtst. Dat is goed te zien als je het raam van opzij bekijkt. De techniek is zeldzaam in het werk van Thorn Prikker. Het is ook uniek, want er is geen vergelijkbaar raam in een Nederlandse collectie.