Colore - Glas van Ettore Sottsass

gastconservator Frans Leidelmeijer

18 maart 2016 – 2 oktober 2016
Het glasmuseum

Niet eerder werd in Nederland een overzichtstentoonstelling georganiseerd met het glaswerk van de befaamde Italiaanse ontwerper Ettore Sottsass (1917-2007). Samen met initiator Frans Leidelmeijer heeft het Nationaal Glasmuseum daar verandering in gebracht. Meer dan de helft van het museum was gewijd aan zijn werk, want de glazen objecten van Sottsass zijn een feest voor het oog.

Tijdens zijn leven experimenteerde Ettore Sottsass meerdere malen met glas. Zijn eerste vaas, ‘Solitario’, dateert al uit 1948. De stukken werden gemaakt in de grote glasfabrieken in Murano bij SALOR, Vistosi, Toso en Venini. Net als zijn meubels en kantoorartikelen waren zijn ontwerpen in glas kleurrijk, uitbundig en grensverleggend. Sottsass was gefascineerd door de vloeibare aard van het materiaal en de vele mogelijkheden die het bood.

Een tentoonstelling gewijd aan het glas van Sottsass was een droom van kunstexpert Frans Leidelmeijer. Leidelmeijer, specialist in kunst en vormgeving uit de periode 1880 – 1980 en bekend van het AVROTROS programma Tussen Kunst en Kitsch, heeft dan ook als gastconservator deze unieke expositie samengesteld. In de tentoonstelling zijn verschillende exclusieve stukken opgenomen die afkomstig zijn uit een privécollectie die normaal niet voor het publiek toegankelijk is.

“Het glas van Sottsass spreekt me enorm aan door de vaak extravagante vormen, vooral de werken met de losse elementen, die als oorhangers(bellen) aan de vaas hangen. En dan die betoverende kleuren. Hij combineert kleuren, waarbij je in eerste instantie denkt dat ze met elkaar zullen vloeken, maar bij het Sottsass glas geeft het juist een bijzonder resultaat.” – Frans Leidelmeijer.

Ettore Sottsass en de Memphis Group
De Italiaanse vernieuwer, ontwerper, architect en vormgever Ettore Sottsass heeft een belangrijke plaats in de geschiedenis van design en ontwierp vanaf de jaren ‘60 diverse befaamde kantoorartikelen voor Olivetti, zoals de rode, draagbare ‘Valentine’ typemachine uit 1969.

In 1981 richtte Sottsass de Memphis Group op met onder andere Michele de Lucchi, George Sowden, Martine Bedin, Peter Shire en Nathalie du Pasquier. Kenmerkend voor de groep was het gebruik van geometrische en asymmetrische vormen, felle kleuren en ontwerpen die een sneer gaven naar vorige ontwerpstijlen. Ze maakten onder meer postmoderne meubels, werkten met diverse materialen zoals stoffen, keramiek, metaal en glas. Bekende ontwerpen van de groep zijn de ‘Casablanca- en Carltonkast’, de veelkleurige sculpturale boekenkasten.